پاک کردن انواع لکه از فرش

پاک کردن انواع لکه از فرش

در این مقاله سعی کردیم روش پاک کردن انواع لکه از فرش را به شما آموزش دهیم . مهم است توجه کنیم که برخی لکه ها با روش های معمول پاک نشده و تکرار روش غلط باید آسیب به رنگ و بافت فرش می شود.

در واقع نمی توان با استفاده از یک یا دو روش به پاک کردن تمامی لکه ها پرداخت. برای انواع جنس مختلف لکه ها ، روش های مختلفی پیشنهاد می شود. ابراین مهم است بدانیم جنس و نوع لکه چیست و با توجه به این موضوع اقدام به پاک کردن لکه کنیم.

نکته: قبل از شروع پاک سازی لکه حتما در گوشه کوچکی از فرش یا قالی محلول را امتحان کنیدهمچنین حتما دستور العمل های نوشته شده روی فرش را مطالعه کنید.

انواع لکه های فرش

  • لکه های ناشی از ریختن مواد غذایی و میوه ها روی فرش
  • لکه های روغنی و جوهری
  • لکه چای و قهوه و نسکافه و غیره
  • لکه های نیکوتین مثل سیگار و قلیان
  • لکه های چسبنده مثل لکه آدامس

روش های پاک کردن انواع لکه از فرش

لکه های ناشی از ریختن مواد غذایی و میوه ها روی فرش

در صورتی که لکه هنوز تازه است اما با آب تمیز نمی شود، می توانید از محلول جادویی یک پیمانه سرکه سفید، یک پیمانه آب سرد و مقداری نمک، برای از بین بردن لکه میوه از روی فرش استفاده کنید. اسفنجی را در این محلول خیس کنید و روی لکه بکشید. دقت کنید که لکه را از بیرون به سمت مرکز تمیز کنید در غیر این صورت لکه بیشتر پخش می شود. سپس فورا این قسمت از فرش را آبکشی نمایید تا سرکه به بافت فرش صدمه نزند. این محلول جادویی لکه آب هویج و و هر نوع میوه دیگر را از بین خواهد برد. برای از بین بردن لکه سس از روی فرش هم سرکه به کار می رود.

لکه های روغنی و جوهری

روش پاک کردن لکه جوهر

برای پاک کردن لکه جوهر از روی فرش بهتر است سریع اقدام نمایید، توجه داشته باشید که برای از بین بردن لکه جوهر از روی فرش بخصوص فرش دستباف پاک کننده های صنعتی به خصوص الکل و استون را فراموش چرا که ممکن است باعث از بین رفتن رنگ بافت های فرش شود بنابراین بهتر است از شوینده های ملایم مثل شامپو بچه و یا پاک کننده های طبیعی مثل آبلیمو استفاده کنید. با انجام مراحل زیر که در تصاویر مشاهده می کنید می توانید به سادگی اثر جوهر را تا حد زیادی کاهش دهید.

روش پاک کردن لکه روغنی

در صورتی که لکه تازه به وجود آمده است، با یک دستمال یا پارچه تا حد ممکن آن را بگیرید و بردارید. برای اطمینان از این که تا حد ممکن در این مرحله پاک کردن لکه روغن به خوبی انجام شده، با یک چاقو یا کاردک نیز چربی باقی مانده را بردارید. مراقب باشید که هنگام تمیز کردن لکه آن را نمالید چرا که باعث پخش شدن چربی خواهد شد بعد از این مرحله باید از حلال‌های رنگی که در بازار موجود هستند استفاده کنید. بعد از پاک کردن لکه با حلال، با آب گرم آن محل را آب بکشید. هنگامی که از مواد شیمیایی سمی مثل حلال‌ها استفاده میکنید حتماً از دستکش استفاده کنید.

توجه: برای شستشوی فرش باید از آب سرد استفاده کنید. و در انتها حتما فرش را خشک کنید.

لکه چای و قهوه و نسکافه و غیره

اولین اقدامی که برای پاک کردن لکه انجام دهید، این است که یک دستمال نرم و خشک روی لکه قرار داده، پارچه را کمی روی لکه فشار دهید تا تمام رطوبت را به خود جذب کند.

نکته: تحت هیچ شرایطی دستمال را روی لکه نکشید. با این کار فقط به پخش شدن بیشتر لکه کمک کرده‌اید.

حال یک حوله پنبه‌ای یا تکه‌ای اسفنج را با آب گرم کمی نمناک کنید و چندین بار روی لکه فشار دهید. آب حلال لکه‌های قهوه و چای است. بعد از کمرنگ شدن لکه، حوله و یا اسفنج را به‌حالت چرخشی روی لکه بکشید. سعی کنید از حاشیه‌های لکه به سمت داخل حرکت کنید که با این کار از پخش شدن لکه جلوگیری می‌شود.

اگر همچنان لکه روی فرش باقی ماند، مقداری مایع ظرفشویی را در آب گرم حل کنید و دستمال را به آن آغشته کرده و روی لکه بکشید. تا زمانی که لکه کامل از بین برود این کار را ادامه دهید. در نهایت با یک دستمال خیس، فرش را تمیز کنید تا اثر ماده شوینده روی فرش نماند.

لکه های نیکوتین مثل سیگار و قلیان

وسایل مورد نیاز برای پاک کردن سوختگی سیگار و قلیان از روی فرش

قیچی، رزین فرش، سنباده، محلول تمیزکننده، انبرک، کاغذ، کتاب سنگین وزن و بزرگ و شانه دندانه بزرگ.

در مرحله نخست ابتدا باید محل سوختگی را سنباده بکشید و بتراشید و هرگونه اثر باقیمانده را سریعا با جارو تمیز کنید. قسمت های سوخته شده را می توان با قیچی به آرامی ببرید و تلاش کنید همان قسمت های بریده شده را با دست یا جاروبرقی پاک کنید و پس از این مرحله هر قسمتی را که باقی ماند با استفاده از محلول تمیزکننده که از قبل تهیه شده است می توان آن را پاک کرد و از بین برد سپس مقداری آب بر روی آن محل ریخته و با دستمال سریعا خشک نمایید. پس از انجام این مراحل باید لکه به طور کامل خشک شود.

چنانچه پس از خشک شدن اثری از آن سوراخ بر روی فرش باقی نمانده بود و یا به اندازه ای کوچک بود که قابل رویت نبود نیازی به انجام هیچ کاری نیست اما اگر آن سوراخ ناشی از سوختگی سیگار کاملا آشکار و نمایان بود در آن صورت اگر سوراخ خیلی بزرگ بود باید آن را به قالیشویی تحویل بدهید تا آن را ترمیم کند ولی اگر کوچک است باید از الیاف قسمت های دیگر برای اتصال و پوشاندن و پر کردن آن قسمت خالی شده استفاده کرد و به طور کامل آن را پوشش داد.

لکه های چسبنده مثل لکه آدامس

بسیاری بر این باورند که با مایع ظرفشویی و چاقو میتوان لکه آدامس را از روی فرش یا مبل جدا کرد. در صورتی که این روش به تنهایی کاربردی ندارد و به خاطر عدم کارایی مایع ظرفشویی به تنهایی مجبور میشویم در مرحله چاقو تلاش بیشتری کنیم و این فرآیند تنها منجر به سوراخ شدن سطح لکه دار میشود.

این روش زمانی درست است و نتیجه مناسب میدهد که مایع ظرفشویی با همراهی نمک استفاده شود. محل آسیب دیده را ابتدا آغشته به مایع ظرفشویی کنید و اجازه دهید چند دقیقه به همان صورت بماند. سپس به همان نقطه نمک اضافه کنید. ترکیب این دو ماده در کنار هم جادو میکند. پس از چند دقیقه کوتاه کافی است با سرچاقو و با چند حرکت کوچک و محتاطانه به آرامی لکه آدامس را بردارید.

قالیشویی

شستشوی انواع فرش دستبافت و ماشین به صورت تخصصی با دستگاه هاو ماشین آلات مدرن به همراه مواد شوینده گیاهی و درجه

مبلشویی

خشکشویی انواع مبلمان پارچه و چرمی ، موکت و خوشخواب با اعزام کارکنان به محل به همراه دستگاه ها و مواد شوینده مخصوص

رفوگری

اجرا کلیه خدمات رفوگری و ترمیم فرش های دستبافت و ماشینی توسط استادکاران با تجربه در صنعت رفو گری در بهترین قالیشویی کرج

اگر دنبال تخفیف قالیشویی در کرج هستین روی دکمه کلیک کنید!

با ثبت سفارش آنلاین خدمات قالیشویی و مبل شویی تخفیف ویژه بگیرید!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Captcha Plus loading...